Je bekijkt nu VROUWEN, OVERGANG EN KRACHTRAINING.

VROUWEN, OVERGANG EN KRACHTRAINING.

Een voordeel van de tijd waarin wij leven is dat mensen, en dan met name vrouwen, steeds ouder mogen worden. Dit gegeven zorgt er tegelijkertijd voor dat we verplicht worden om stil te staan bij ons ouder-wordende lichaam en hoe we dit het beste kunnen verzorgen en onderhouden. Het vrouwelijk lichaam is ingewikkeld en hormonen drukken helaas een grote stempel op hoe wij ons dagelijks voelen en hoe ons lichaam presteert. 

Samen met Nancy Pustjens van NCY Essentials* hebben we onderzoek gedaan naar het effect van krachttraining op het vrouwelijke lichaam en meer specifiek op krachttraining tijdens de overgang. In deze blogpost beschrijven we hoe krachtsport jou kan helpen om je lichaam sterk en gezond te houden. 

Het lichaam van de vrouw blijft veranderen

Als er één ding zeker is, is dat het lichaam van een vrouw altijd zal veranderen. Naarmate we ouder worden verdwijnt weliswaar de maandelijkse menstruatie, maar in plaats daarvan krijgen we te maken met een andere lastige periode, namelijk: de overgang en alle klachten die hier weer bij horen. Houdt het dan nooit op?! 

De overgang wordt gekenmerkt door een reeks aan vreemde en lastige klachten. De laatste menstruatie heeft plaatsgevonden doordat de voorraad aan eicellen in de eierstokken steeds verder afneemt. Hierdoor wordt er ook minder oestrogeen en progesteron aangemaakt. Deze belangrijke hormonen hebben invloed op verschillende weefsels zoals de vagina, de borsten, de huid, de botten en de spieren. Andere klachten zijn: zweten, stemmingswisselingen, duizeligheid, toename van lichaamsvet. Bepaalde vormen van sport kunnen deze effecten gelukkig beïnvloeden.

Aan je lichaam werken

Vooral tijdens en na de overgang verandert er, van alles in het vrouwelijk lichaam. Zo neemt dus bijvoorbeeld de botdichtheid en de spiermassa af. We zullen nu extra goed voor ons lichaam moeten zorgen. Natuurlijk zijn wij vrouwen niet alleen “vrouw”, maar ook moeder, partner, vriendin en ga zo nog maar even door. Toch bewijst ook wetenschappelijk onderzoek dat fysieke inspanning leidt tot een gezonder en sterker fysiek, dit zit dan met name in de botdichtheid en spiermassa. Daarnaast zorgt het ook voor een positiever zelfbeeld. Twee vliegen in één klap!

Botdichtheid

In het onderzoek van Pasqualini et al. (2019) is gekeken naar het effect van drie maanden sporten met gewichten en weerstandsbanden op de botdichtheid van vrouwen in de postmenopauze. Er zijn bepaalde meetbare cellen in het lichaam waaruit kan worden afgeleid of er meer bot wordt gevormd. Na drie maanden trainen, bleken vrouwen minder last te hebben van pijn, konden mentaal en fysiek beter functioneren en ondervonden over het algemeen meer levenskwaliteit. Dat willen we toch allemaal, niet dan?!

Spiermassa

Leuk is dat: Hebben we jarenlang getraind voor een sterk en gezond lichaam en dan komt de overgang om de hoek kijken met alle bijbehorende negatieve gevolgen. Gelukkig is er licht aan het einde van deze tunnel. Zo zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar het effect van krachtsport op sarcopenie. Sarcopenie verwijst niet alleen naar de afname van de spiermassa, maar ook naar een toenemende spierzwakte en de afname van algemeen fysiek functioneren. In het onderzoek van Beckwée et al. (2019) wordt benoemd dat er een significant positief effect bestaat van krachtsport op spiermassa, spiersterkte en het fysiek functioneren. Zowel low- en high- intensity krachttraining heeft dit effect. Echter, het effect is het sterkst bij high-intensity trainingen. Lekker zweten dus;).

Andere leuke voordelen van krachtsport

Natuurlijk is het fijn dat krachtsport effect heeft op zowel de botdichtheid als de spiermassa. Toch zijn er meer positieve effecten die minstens net zo fijn zijn. Zo zullen verschillende vervelende pijntjes, zoals rugpijn, verdwijnen dankzij krachttraining (Westcott, 2012). Daarnaast geven meerdere onderzoeken, waaronder onderzoek van Geum MD, Joon Cho et al. (2007), aan dat er een relatie bestaat tussen de postmenopauze fase en de kans op obesitas. Doordat de spieren afnemen en de vetten toenemen, kom je dus vaak aan tijdens de menopauze. Niet getreurd! Ook dit zal verbeteren als vrouwen aan krachttraining beginnen. Immers: de spiermassa neemt toe en de vetmassa zal afnemen. Natuurlijk heeft voeding hier ook invloed op, maar als er spieren gekweekt worden, wordt het allemaal een stuk makkelijker en hoef jij echt niet meer een deprimerend strikt dieet te volgen!

CBD olie voordelen bij krachttraining

CBD olie kan verschillende voordelen bij krachttraining geven. Omdat het een supplement is, ervaart iedereen deze voordelen anders. Bij de meeste krachtsporters helpt CBD olie voor:

  • Het zorgt voor een goede nachtrust. Je valt niet alleen sneller in slaap, maar de kwaliteit van slapen zal ook beter worden. Hierdoor kan je lichaam beter uitrusten en kunnen je spieren zich beter herstellen. 
  • Het herstellen van je spieren na een krachttraining. De olie zorgt ervoor dat je spieren ontspannen en je minder stress ervaart. Daarom gebruiken veel krachtsporters CBD olie na de training, om hun spieren nog beter te laten herstellen.
  • Je zit in de ‘flow’. Krachttrainers ervaren dat ze door het gebruik van CBD olie in een ‘flow state’ zitten wanneer ze aan het trainen zijn. Hierdoor wordt dus de kwaliteit van je training een stuk beter.

Fysiek en mentaal fit

Krachtsport blijkt niet alleen goed voor het vrouwelijk lichaam, ook onze geest zal positief beïnvloed worden.

Zo bewijzen onderzoekers dat er een verband bestaat tussen krachttraining en het zelfconcept (hoe zien wij onszelf). Het onderzoek werd uitgevoerd bij vrouwen rond de veertig jaar die tien weken lang, twee keer per week aan krachttraining deden. Wat bleek? Naderhand keken de vrouwen veel positiever naar zichzelf en daarbij voelden zij zich veel meer op hun gemak in sociale situaties. Wat is er nu fijner dan trots zijn op je eigen lichaam?!

Jouw lichaam is het waard om goed verzorgd te worden en krachtsport is een belangrijke tool die jou kan helpen de beste versie van jezelf te worden en te blijven. You just owe it to yourself! 

Geef een antwoord